18 Aprilie 2018
Oamenii de stiinta au creat enzime mutant care mananca sticlele din plastic

O echipa internationala de oameni de stiinta a creat o enzima mutant care descompune sticlele de bauturi din plastic, potrivit revistei Proceedings of the National Academy of Sciences.

Crearea enzimelor s-a produs accidental atunci cand echipa, condusa de catre Prof. John McGeehan din cadrul Universitatii din Portsmouth, UK, a modificat o bacterie descoperita in reziduuri din Japonia in 2016. Bacteria a evoluat in mod natural pentru a manca din plastic, iar oamenii de stiinta, din greseala, au facut-o chiar mai buna, pentru a descompune polietilena teraflata sau PET-ul, folosit pentru sticlele de bauturi. Procesul de descompunere incepe in cateva zile, iar nu in secole, cat poate dura in ocean.

"Ceea ce s-a intamplat de fapt a fost imbunatatirea enzimei, ceea ce a fost putin socant", a declarat McGeehan pentru Guardian. "Este minunat si este o constatare reala".

In 2017, cercetatorii au gasit 38 milioane de bucati de deseuri plastice pe o insula nelocuita din Pacificul de Sud. Cifrele din acelasi an au aratat ca un milion de sticle din plastic sunt cumparate in lume in fiecare minut. Numarul este estimat sa creasca cu 20% pana in 2021.

"Ceea ce speram sa facem este sa folosim aceasta enzima pentru a transforma plasticul inapoi in componentele sale originale, astfel incat sa il putem recicla literalmente in plastic", a declarat McGeehan. "Inseamna ca ar trebui sa se reduca cantitatgea de plastic din mediul inconjurator".